מעוניינים להתחיל בשינוי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם, או חייגו אלינו
1-800-657-657

חוויות מחדר הטיפולים בעת משבר ערכי

כותבים: עדי כהן וד"ר דני דרבי

למה כתבנו את המאמר הזה?

ספטמבר 2023. אנחנו 9 חודשים לעומק מה שהחל כרפורמה משפטית, עבור חלק גדול מאיתנו הרפורמה נתפסת כניסיון הפיכה משטרית בכלים "חוקיים" ועבור חלק אחר היא נתפסת כתיקון מערכת המשפט שמֻבְנֶה כניסיון הפיכה משטרית. 9 חודשים של פעילות מחאתית של אזרחים כנגד פעילות הממשלה הנוכחית: הפגנת המטריות, 'בונות אלטרנטיבה', ערב פיטורי גלנט, 'כוח קפלן', 'הצעדה לירושלים' ועוד. 9 חודשים מבלבלים ומטלטלים, שהתאפיינו בפילוג רב בין קבוצות: ימין-שמאל, תומכי רפורמה- מתנגדי ההפיכה המשטרית, חרדים, דתיים וחילוניים, מזרחיים-אשכנזים. פילוג שעבר קיטוב קיצוני ובו מגזרים שלמים מכל הצדדים הוקעו, הושמצו, ועברו דה-לגיטימציה ודה-הומוניזציה.

כל אחד מאיתנו (הכותבים) מצא עצמו עמוק בתוך פעולות מחאה כאלו ואחרות. תחילה באופן אישי ובהדרגה הולכת וגדלה במרחב הציבורי. כל אחד מאיתנו מצא שהוא משמיע את דעותיו, כותב עליהן, נושא אותן על שלטים או זועק אותם במגפון.

לאורך כל אותם 9 חודשים המשכנו אנשי ונשות הטיפול לטפל ולהדריך בקליניקה, וחלק גדול מאיתנו עשה זאת לצד השתתפות פעילה במחאה כנגד ההפיכה המשטרית – הן בהפגנות עצמן, והן בכתיבה ברשתות חברתיות בנושא או במעורבות אחרות במסגרות שונות הקשורות במחאה. לצד הניסיון להמשיך, לתפקד, ולהחזיק בתפקידים המקצועיים השונים שלנו – מצאנו את עצמנו במגוון מצבים חדשים בחדר-הטיפולים ומחוצה לו. מטופלים ששואלים על עמדתנו הפוליטית; פגישות עם קולגות ומטופלים בהפגנות; עיסוק משמעותי של מטופלים בתכנים שקשורים למצב בארץ; ערעור בדפוסי ההגעה הקבועים של מטפלים ומטופלים לאור ימי השיבוש; שאלות רבות לגבי היבטים של חשיפה עצמית וברשתות חברתיות של עמדתנו כאזרחים. התלבטות לגבי תפקידנו כאנשי טיפול בזמן משברי זה.

כחלק מעיסוקינו בנושא והרצון לתרום לו, וגם מתוך הרצון לאוורר את הדברים שעולים בנו, חשבנו שיכול להיות מעניין ומועיל לנסח בכתב את ההתמודדות של אנשי ונשות טיפול בעת זו של משבר ערכי מתמשך. לשם כך, גיבשנו מספר שאלות שמעניינות בעיננו וביקשנו מאנשי ונשות מקצוע להגיב כרצונם.ן באופן גלוי או אנונימי.

חשוב לציין כי אנחנו בהחלט מתנגדים למה שאנו תופסים כניסיון הפיכה משטרית – אבל שהרצון לכתוב על כך לא נועד כדי להביא רק דעה זו לקדמת הבמה ולעשות דה-לגיטימציה לדעות אחרות, אלא לתת מקום למגוון החוויות המורכבות שמתעוררות בעת זו, ולהוות מצע לשיח בנושא. אם אתם רוצים לקרוא את השאלות שנשאלו ניתן לראות אותן – כאן.

רגע לפני שאתם צוללים פנימה… כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון לפני הקריאה

  • השאלון ששלחנו אינו חלק ממחקר, ואין לנו יומרה להחיל תוצאות ממנו על אוכלוסיית המטפלים.
  • על השאלון ענו 35 אנשי ונשות טיפול, מתוכם.ן 27 הינם פסיכולוגים.ות, 3 עו"סים, 1 מטפלת באמנויות ועוד 4 פסיכותרפיסטים.ות. לא ביקשנו פרטים דמוגרפים או התייחסות לעמדה או הגישה הטיפולית.
  • לא שאלנו בשאלון אודות הדעה הפוליטית או השתייכות למגזרים שונים כדי לא להמשיך להסתכל דרך פריזמה של פיצול.
  • אנחנו מבינים שיש מטפלים ומטפלות שרואים את המצב באופן שונה מאיתנו, ולא מנסים להתווכח כאן עם עמדתם.ן.

קצת מספרים…

רוב המטפלים התייחסו לכך שהמצב בארץ מאוד משפיע עליהם אישית. הממוצע היה: 6 – בסקלה של 1: בכלל לא . 7: נון-סטופ (שונות 1.2). רוב המטפלים דרגו בשאלה זו 6 או 7. רק שני מטפלים דרגו 3 ומטה.

רוב המטפלים התייחסו לכך שהמצב בארץ אכן נכנס לחדר הטיפולים. הממוצע היא – 4.5 בסקלה של 1: בכלל לא. 7: נון-סטופ. (שונות 2). רוב המטפלים דרגו בשאלה זו 5 או 6. 8 מטפלים דרגו 3 ומטה. אף מטפל לא דרג 7.

נוכחות טיפולית וטכניקות טיפוליות

מתוך השאלון עולה כי בתקופה הנוכחית, המתיחות החברתית-פוליטית בארץ מציבה אתגרים לא פשוטים בפני אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. חלק מהמטפלים מתארים מצב מורכב ומאמץ, שבו הם מוצאים את עצמם מתקשים יותר מבעבר להקדיש את מלוא תשומת הלב והמשאבים הרגשיים לטיפול במטופליהם. אותם המטפלים מתארים כי הם מתוחים יותר, עסוקים מחשבתית בנעשה בארץ וברצון להיות בהפגנה, מתקשים לעשות את המעבר בתוכם בעת הכניסה לקליניקה, סובלים מדאגות לעתיד, וקושי לשמור על מרחק מהרגשות הקשים גם בזמן טיפול. בנוסף, המצב מעורר רגשות עזים כעס, תסכול וחרדה, המשפיעים על יכולת ההקשבה והראייה הרב-ממדית של המטפלים. עם זאת, רבים משתדלים לתת מענה מקצועי מיטבי במסגרת האפשר.

  • "אני פחות פנויה רגשית, מתקשה להתרכז, מתקשה להיות 'ניטרלית' ו'נפרדת' כשתכנים הקשורים למצב עולים, כמהה להיות בהפגנות בזמן משמרת בקליניקה"
  • "אני מרגישה שיש לי הרבה פחות משאבים רגשיים עבור מטופליי. אני מוטרדת מהמצב במדינה, עסוקה רבות בקריאה באתרי חדשות ובקבוצות הווטסאפ של המחאה מתוך תחושת חובה להיות מעודכנת כל הזמן במה שקורה. זה מוביל לכך שהכניסה לשעת טיפול מרגישה לי כאילו אני נוטשת את שדה הקרב. המעברים האלה קשים לי"
  • "לא פשוט להכיל חרדה של מטופלים כשאני בעצמי בחרדה ובאי שקט… לוקחת הרבה אוויר לפני כל פגישה"
  • "אני חושבת שהמשבר מחלחל לרגשות ולמחשבות, גורם לדריכות מתמדת ולכן לירידה בפניות הרגשית למטופלים ולעליה בנייה לקבלת החלטות קוטביות. כמובן שמודעת לזה ומנסה לצמצם את ההשפעה אבל בתוך עמי אני חיה"

 

לצד כך, יש מעט מטפלים שהתייחסו לכך שהנוכחות הטיפולית שלהם לא מושפעת מהמצב הנוכחי.

  • "הנוכחות הטיפולית שלי לא משתנה. אני נמצאת בחדר באופן שהמטופל זקוק לי. אם הוא או היא צריכים שנדבר על מה שקורה, נעשה את זה".

 

מעבר להשפעה של המצב בארץ על הנוכחות הטיפולית של אנשי ונשות הטיפול, עולה כי לעיתים יש לכך השלכות גם לבחירה בכלים הטיפולים. למשל, התייחסות רבה יותר לטכניקות וויסות – גם של המטפל את עצמו וגם את מטופליו, לתיקוף המציאות, והתייחסות למצב הנוכחי ומה הוא מייצג גם ברמה הסימבולית עבור המטופל, ואך ניכרת יצירתיות מסוימת בשימוש במצב לטובת העבודה הפנימית של המטופל.

  • "אני משתמשת ל"חרדים" במיינדפולנס, ל"כועסים" בלהבין מעבר לקונקרטי מה כל כך מכעיס ואז כואבים, חרדים, מתוסכלים וכד”
  • "אני מרגישה שיש צורך ביותר הרגעה ותמיכה וזו לא תקופה טובה לאתגורים ופרשנויות”
  • "מקדיש זמן לתיקוף המציאות, דיון על מורכבות פסיכולוגית של המצב החברתי, ועידוד לפעולה"
  • "זה מקור בלתי פוסק למטאפורות (האסתר חיות שלך, היריב לוין שלך)".

עמדה כמטפל בתוך (ומחוץ) לחדר הטיפולים

ניכר כי המצב החברתי-פוליטי הנוכחי מעורר קשת רחבה של רגשות ודילמות מקצועיות בקרב אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. האם לתת ביטוי לקול האזרח שבי גם במחיר של חשיפה עצמית בפני מטופלים? האם להביע עמדה ברורה כשאני נשאל על כך ולהסתכן בפגיעה במטופל? כיצד להתייחס לאקטיביזם מחוץ לחדר הטיפולים והשפעתו על המטופלים בהווה או אפילו בעבר?

מהתשובות עולה כי יש המרגישים מחויבות עמוקה להביע עמדה אישית-פוליטית בטיפול – לפעמים בפעם הראשונה בקריירה שלהם:

  • "לראשונה אני מביעה את דעותיי הפוליטיות"
  • "אני לא מסתירה את דעתי. מסתובבת עם צמיד המאבק כל הזמן"
  • "תליתי בבית /קליניקה דגל ושלט ענק של חופשי בארצנו. לא מוכנה להחביא את הדעות שלי כאדם ואזרח רק כדי לשמור על נטרליות טיפולית"

 

וניכרת החשיבות מבחינתם שהטיפול יעסוק גם בנושאים מחוץ לחדר הטיפולים

  • "אני שואלת מטופלים באופן ישיר יחסית איפה הם עומדים ומה שלומם בימים אלו. כדי לפתח שיח ישיר על המצב וכדי שאני אכניס את האפשרות לדבר את הפוליטי- חברתי- אישי שהוא רגשי בתוך החדר. בעיני, זו אחריותי לפתוח את הדלת הזו"
  • קשה לי לראות את אלו האדישים והאפאטיים למצב. קל לי יותר עם אנשים שיש להם דעה הפוכה ממני. אני מאלו שחושבים שטיפול אמור להפוך אותך בסופו של דבר לאדם קצת יותר טוב. אדישות חברתית מעלה אצלי שאלות גם לגבי איכות הטיפול

 

ועולה קושי לשמור על נייטרליות טיפולית שהולך וגובר ככל שהאירוע מתפתח. ניכר שאצל חלק מהמטפלים עולה תחושה של חובה מוסרית לקחת עמדה ברורה לעיתים תוך חשש מהשפעת דעותיהם על המטופלים.

  • "יש פסיכולוגים שטוענים שנוצר בתקופה הזו פיצול פתולוגי בין "טובים" ו"רעים", אבל אני מאמינה שבנושאים הערכיים השנויים כיום במחלוקת אכן המוסר אבסולוטי ולא יחסי . לכן, לא מנסה לרכך "הגנות פיצול פרימיטיביות" ולא מסתירה את עמדותי הערכיות והפוליטיות"
  • "קשה לשמור על "נייטראליות" ויש חשיפה של עמדתי ודעותיי, בגלל השיבושים שגרמו לביטול טיפולים, כשהאדם שאני התגבר על הפסיכולוגית שאני"
  • "מרגישה מחויבות לתת מהמקצועיות שלי לטובת המחאה, חשה מחויבות להשמיע קול אתי למען האוכלוסיה שאנחנו נותנים לה שירות"
  • "התלבטתי אם לקחת חלק במחאה כאזרחית או גם כפסיכולוגית, בהתחלה הבחירה הייתה ברורה כאזרחית כי לא רציתי לערבב והרגשתי שזה יקשה על מטופלים שמצויים בעמדה אחרת ממני. ככל שהמצב הסלים גם אני נעה יותר בנוח לכיוון של הזדהות גם כפסיכולוגית למרות שלא עשיתי צעד אקטיבי בנושא".

 

כדאי לציין כי חשיפת העמדות הפוליטיות לעיתים נעשית בכלל מחוץ לחדר הטיפולים – בהפגנות או במדיה החברתית. מהתרשמתנו מהדברים ניכר כי חלק גדול מהמטפלים לא מתאמץ להפחית את החשיפה הזאת, אלא לוקח אותה כסיכון הכרחי בתוך המצב.

  • "נוכח גם כשנפגשים בהפגנות ופתאום אופס מטפל-מטופל/מדריך-מודרך ניצבים יחד ומחייכים, כואבים".
  • "היום הכל במדיה. מניחה שגם מטופלים שאינם בדעה שלי חשופים למידע שאני מעלה"
  • "לראשונה מזה הרבה שנים לא מהססת מהבעת עמדה מחוץ לחדר, גם כאשר יוצא לי לפגוש מטופלים או מודרכים בהפגנות, גם ברשתות חברתיות"

 

לעומת כל אלו, ישנם גם מעט מטפלים השואפים להימנע מחשיפה של עמדות הפוליטיות במהלך הטיפול, ובניגוד לאלו שצויינו, נמנעים ממה שעשוי להתפס בעיניהם כקידום דיון פוליטי בטיפול.

  • "אינני נוהג לחשוף את דעותיי הסוציופוליטיות בפני המטופלים, אינני מקדם שיח בנושא בקליניקה, ויחד עם זאת אם מטופל מדבר בנושא אני מתקף את עמדת המטופל בין אם היא כשלי או שמנוגדת לשלי"
  • "בתוך החדר, כמו כל אג'נדה שלי מנסה להבין מה המטופל.ת אומר ולא אומר. על מה הדברים שמסמן ומסמל יושבים ועבודה על החלק האינטרא פסיכי, גם בתוך הקשר הבינאישי, מה המשמעות. לא משתפת מטופלים בדעותיי, אבל הם יודעים, שמים עליי דעות ומה לעשות, פעמים רבות לא טועים"

 

בנוסף, ישנם מעט מטפלים שמדווחים שהנושא כלל לא נכנס לחדר הטיפולים, ואם נכנס הם נוהגים בו במשנה זהירות מתוך רצון לכבד את השקפת עולמם של המטופלים.

  • "זה לא עולה אצלי בחדר, ויש לי מטופלים מכל קצוות החברה הישראלית. אם זה עולה אני מתקף את דעותיו של המטופל ולא מקדם את הדיון שאינו משרת את הטיפול"

שיח בין קולגות והעמדה כלפי הפרופסיה

מעבר למורכבות שהמצב החברתי-פוליטי הנוכחי מיצר בחדר הטיפולים, אנו עדים גם לקושי ומורכבות ביחסים שבין מטפלים לבין הקולגות שלהם וביניהם לבין הפרופסיה של בריאות הנפש. אצל חלק מהמטפלים עלה כעס על היעדר עמדה ברורה מצד ארגוני המקצוע

  • "כועסת (גם אם מבינה) את שתיקת ראשי הסקטור שלי. חושבת שאי אפשר בשום אופן להישאר ניטרליים במצב הנוכחי-כבני אדם וכמטפלים".
  • "מעסיקה אותי גם (היעדר או חולשת) האמירה שלנו כסקטור מקצועי, בהשוואה לרופאים"

 

חלק מהמטפלים מרגישים כי השיח בקרב הקולגות הפך חד-צדדי ונוקשה, ואינו מאפשר דעות שונות או מורכבות, ויש מעט מטפלים שהזכירו את האכזבה שלהם מהיעדר יכולת ההקשבה וההכלה של עמדות מגוונות.

  • "כלפי קולגות המצב גורם לי להעריך אותם הרבה פחות. אני רואה אותם מאבדים את היכולת לשיח. רואים דברים רק בדרך אחת ונהיים אלימים כלפי מי שמעז להגיד משהו שהוא לא הולם את הטון הלוחמני. פוגעים במרחב הבטוח של המטופל בשל עקרונות שהם שלהם בלבד. מפילים על מטופלים אחרים חרדה גם כשזה לא נצרך. מאוכזבת מהם מאוד. קבוצת הפסיכולוגים משקפת את החלקים הקיצוניים של מה שקורה בחברה- חוסר שיח וראיה צרה. ציפיתי מאנשי טיפול להיות יותר מודעים לנקודות העיוורות של עצמם (תוך כדי התנגדות מוחלטת לפגיעה בזכויות אדם) ושאצלם זה יהיה אחרת".
  • "אני לא חש בנוח כלל ועיקר עם השיח הציבורי המקצועי בקבוצות (ווטסאפ, פייסבוק ומייל) של אנשי טיפול שאני שותף בהן. השיח בקבוצות אלו חד צדדי וחד-חד ערכי, יש צודק ונכון אחד ומי שאינו בצד הזה לא מתקבל בהבנה, ברכה, הכלה. כשיש בקבוצה רק צד אחד צודק, בין שהוא חושב כמוני או לא, זה מעורר בי אי נחת וזה מאוד נוקשה ולא גמיש… אווירה חזקה של חוסר לגיטמציה והדרה"

 

מתוך הדברים עולה תמונה של קרבה גדולה בין קבוצות אנשי מקצוע הומוגניות, ומצד שני, זהירות רבה בקרב קבוצות מקצועיות הטרוגניות – דבר שמשפיע גם על הפניית מטופלים.

  • "בקבוצת הדרכה קטנה החלטנו לא לפתוח את הנושא בשל אנשים משני צידי המתרס".
  • "גם דרגת החופש שלי לשפוטיות גדלה. חלק שלא חושבים כמוני, ניתן לקיים שיח אבל בסופו של דבר ברור לי שמטופלים לא אפנה עליהם. משהו בטוטאליות של המצב משפיע על הערכה שלי כלפי חלק פחות ליברלי"
  • "לרוב עמיתי אין באמת יכולת לראות את האחר. האחר באמת, לא "האחר" שלמדו אותו לקבל בשיעורי העוס באוניברסיטה . מחוץ לחדר הטיפולים ולצערי אני מניח שגם בתוך חדר הטיפולים. למשל, בעבר ראיתי במעט זילות דתיים שבקשו דווקא מטפל/ת דתי – כיום זאת תהיה המלצתי"

הדרכה

בזירת ההדרכה ניכרת השפעה רבה של המצב – בין אם המודרכים מעלים שאלות טיפוליות סביב ההתמודדות שלהם כמטפלים, ובין אם המדריכים יוזמים ושואלים בהקשר זה.

  • "נכנס לשדה ההדרכתי בוודאות, המודרכים מגששים בעדינות ומחפשים אישור לחשוף עצמם ואת הדילמות"
  • "אני יוזמת ושואלת. גם ספציפית מה שלומם בהקשר של המצב (רבים מעורבים במחאה) ומה הם פוגשים עם מטופליהם ואיך הם מתמודדים עם המורכבות."

 

אם כי לא רבים ציינו זאת – יש חשיבות רבה לשיח בהדרכה על השפעת המצב כיום על המטפלים-המודרכים מזווית של אתיקה ורב-תרבותיות. הרי ללא קשר איזה עמדה פוליטית יש לך, מגזרים שלמים מתוייגים ועוברים דה-לגיטמציה, כך שאם אתה והמודרך שלך משתייכים למגזרים אחרים זה עשוי להכנס רעש (או לחלופין שקט בשל זהירות) בין אנשי מקצוע גם בהדרכה.

  • "זה נכנס לא מעט, כמו אל כל מקום. אולי מעט יותר כי אני מרשה לעצמי (ומרגישה מחויבת, משום שאחרת זה פיל בחדר)ומעודדת את המודרכות לשים לב למשמעויות ולאספקט הזה בקליניקות שלהן, ובהכרח זה נושא שעולה אצלנו, בינינו. יש לי שתי מודרכות דתיות, והשיח בינינו פתח והעמיק את הקשר ההדרכתי דרך האפשרות שלהן להיווכח בשיח מיטיב, נינוח, מכבד, פתוח ולא שיפוטי, שבא אחרי חששות שלהן לפתוח את הנושא מולי. עד כה ההתמודדות היתה מיטיבה ומגדלת, אך בשום אופן לא קלה ולא פשוטה. נאמרו אמירות כואבות מאד, של בדידות וצער ופחד, עלו חוויות של השפלה בושה ואשמה, גם בחייהן, גם ביחסיהן עם מטופלים, וגם בקשר אתי. פגיעות להשפלה בדרך כלל מנהלת אותנו, ובארצנו טעונת הפוסט טראומה והמזרח -תיכונית תמיד מנהלת חלק גדול ממה שקורה, ועתה ביתר שאת. במיוחד כאשר חלק כל כך גדול ממה שקורה ומהשיח מתנהל במונחים של כח-כסף-כבוד".

 

וגם בין אלו שמשתייכים לאותו "המגזר" – עלו מצבים חדשים שמעוררים שאלות סביב זהות וכינון מחדש של גבולות בהדרכה.

  • "מצאתי את עצמי "חוצה את הקווים" עוברת אולי על הגבולות , כשהתפרסמה עצומת הפסיכולוגים שלחתי (מה שלא הייתי מעיזה לעשות בעבר) לקבוצת מודרכות פסיכולוגיות שלי לינק לחתום על העצומה."
  • "הנושא עולה בהדרכה, אצל חלק ממודרכותיי, איתן יצאתי להפגנות ולשיבושים והן המשיכו לשתף בכך בהדרכות, לעתים אולי כדי להרשים אותי במחוייבותן העמוקה למחאה, כצעירות יותר ממני".

תמות ותהליכים מתוך חדר הטיפולים

השפה שמטפלים השתמשו בה כדי לתאר את תחושתם ואת התחושה של המטופלים היא רגשית וציורית – מוזכרות מילים של כוחות טבע- מערבולת, רעידת אדמה, של אובדן ושבר – אובדן בית, קיר שנפל, מדינה שמשנה את פניה, לצד הבעת חוויה של חוסר צדק ובגידה ושימוש בפעלים שמקושרים לאלימות: עקירה, נישול, השתקה, השחרה, ביזוי. גם המטפלים וגם המטופלים עסוקים בהפתעה לגבי המקום אליו הגענו, חרדות קיומיות עמוקות, אי וודאות ודאגה לעתיד הדור הצעיר (בעיקר לבנות). מתעוררות תמות שקשורות לחוויות רדיפה מהעבר: אנטישמיות, חיים במשטרים טוטליטריים, שואה. החוויה המובעת היא של תחושת משבר ערכי עמוק עם עיסוק בסוגיות הקשורות לשינוי בכלל ולשינוי הכללים בפרט. לצד כל אלו, עולה מהתיאורים שישנה עוררות רגשית גבוהה והתמודדות עם מגוון רגשות קשים – עצב, חוסר אונים, פחד, זעם, ייאוש, בדידות, פסימיות, חרדה, כעס, ניכור, ניתוק, בלבול, דאגה, פחד מכיליון תסכול – תוך רה-אקטיבציה אצל חלק מהמטופלים של סימפטומים פוסט טראומטיים.

ניכרות השפעות קונקרטיות של ההפגנות וימי השיבוש על הסטינג ותוכן הטיפולים, שחלקן מאחות מציאות משותפת בין המטופל למטפל. למשל, אי הגעה של המטופל או המטפל בימי שיבוש לקליניקה, פציעה של מטופל בהפגנה ושיח על כך בפגישה, זהירות של מטפלים מול מטופלים ממגזרים שונים, וגם ההפך – זהירות של המטופלים כלפי המטפלים כשהם לא בטוחים שהם באותם העמדות.

מובאת תחושה קשה מול השיח המפצל והשיפוטי שמתקיים כרגע בחברה ומתקשה להכיל חלקים שונים. מתוארת חוויה משני צידי המתרס של "לא שומעים אותי", ומובע קושי עד כדי חווית ערעור בשל החוויה שהצד השני רואה דברים בצורה אחרת. לעיתים יש בדיקה של המטופלים עם המטפלים עד כמה המצב חמור – צורך בתיקוף למה שעוברים מחד וצורך בהרגעה מאידך.

ישנם מטופלים שלוקחים את המרחב הטיפולי ובודקים איזה חלק נכון להם לקחת במחאה, חלק חולקים חוויות של השתייכות וגאווה במחאה, חלק מנותקים מהנושא ומחזיקים בעמדה של יהיה בסדר, חלק מנותקים רגשית ולעיתים חשים אשמה על כך, חלק מעלים שיח על כפייה וזכויות בדמוקרטיה, וחלק מהרהרים בטיפול ברילוקיישן.

מתוך התשובות של המטפלים, ניכר כי חלק מהמטופלים מדווחים לעיתים על חלומות, שניכר כי קשורים לנושא. ישנו עיסוק מסויים בחלומות על אלימות, רדיפה, תחושת איום וחוסר אונים – חלומות אשר עשויים לשקף חרדות ופחדים הקשורים למצב ברמה הקונקרטית או הסמבולית. יחד עם זאת, החלק הארי של המטפלים לא התייחס לנושא החלומות בצורה משמעותית למדי, ויש אף שסברו כי העיסוק של המטופלים בחלומות כיום נמוך בהשוואה לעיסוק בהם בתקופות משבר אחרות כמו אירועי טרור או מלחמה.

חשיפה אישית

התשובות העלו מציאות מאוד טעונה באשר לחשיפה אישית. מרבית המטפלים ציינו כי נוקטים במתודה של חשיפה אישית בטיפול רק במידה וזה יכול לקדם את המטופל – דבר שהם מנסים לעשות גם כיום. עם זאת, ממגוון התשובות עולה ההיסוס, ההתלבטות, והקושי שלהם להישאר נאטרליים אל מול שאלות מפורשות של מטופלים בנושא. חלק מהמטפלים מתארים שהחליטו באופן גורף לא להסתיר את עמדותיהם, חלק אחר מתאר חשיפה בהתאם לעמדה של המטופל, ובעיקר אם הם נשאלים באופן מפורש. חלק מהמטפלים חשים שהמצב "דוחף" אותם לחשיפה עצמית רבה יותר מאשר הם היו בוחרים באופן מודע, וישנה הסכמה רחבה שהנושא חודר לחלל הטיפולי גם כשהמטפלים מנסים להימנע מכך.

  • "עמדתי היא שזה צריך להיעשות בתבונה אבל שזה כמעט בלתי נמנע. יש מטופלים ששואלים (ואני נוטה לענות לשאלות כאלה גם בעיתות שלום – אחרי שאני מנסה לברר מה משמעות השאלה ומה יהיו משמעות התשובות האפשריות). יש כאלה שישר מניחים (במידה די גדולה של דיוק) מה עמדתי, ומצטרפים (בד"כ) או מציגים את ההסתייגויות שלהם "
  • "לרוב אני נחשפת באופן מבוקר ומתוכנן יחסית, אבל עכשיו יש לי לפעמים פליטות פה פחות מתוכננות שאחר כך מרגישה קצת אשמה עליהן…"
  • "אני באופן כללי כמטפלת נוטה לחשיפה אישית אם היא תורמת למטופל. בנושא הזה אני דווקא מנסה להימנע כי אני מרגישה שהיא יותר תשרת אותי מאשר את המטופל. אבל זה כן בוער בי"
  • "היתה חשיפה לא מכוונת כאשר יצא לי לפגוש מטופלים. היתה חשיפה כאשר התבטלו פגישות בימי מחאה מרכזיים (שינוי שאני או המטופל יזמנו) ושוחחנו על נסיבות השינוי בסטינג. ומקרה אחד של חשיפה מכוונת מצידי כאשר מטופלת שהביעה רצון וחשש לצאת להפגין, ושיתפתי אותה במחשבותיי מתוך ניסיוני בהפגנות"
  • "בעבר חשבתי שעמדה פוליטית לא רלוונטית בחדר הטיפולים. כיום, בשל העובדה שזה לא פוליטי אלא מוסרי וערכי, אני לא רואה דרך להסתיר"
  • "יש מטופלת שאני מודעת היטב לעמדותיה היות שהיא מביאה אותן. באחד הימים הודעתי לה שקדים את הפגישה לאור הצורך שלי לצאת להפגנה, מתוך ידיעה שהיא תתמוך בדבר. לא הייתי מאפשרת לעצמי חשיפה כזו מול אף מטופל אחר ללא קשר לעמדותיו וככלל מידת החשיפה העצמית שלי מולה גבוהה יותר. אז שוב, חושבת את הדבר יותר במונחי טרנספרנס.."

דיון

מניתוח התכנים שעלו ניכר שהחקיקה והמחאה נוכחים בחדר הטיפולים הן מבחינת חווית המטפל והן מבחינת התכנים שעולים בשיח עם המטופלים. ניכר שעל פי רוב יש לכך השפעה שלילית על הנוכחות הטיפולית של המטפל – הפחתת הפניות והקשב והגברת דאגה. הנושא נכנס לחדר הטיפולים בדרכים שונות – לרוב ביוזמת המטופל, אך יש מקרים בהם המטפל או המדריך מתייחס לכך ישירות. חלק מהמטפלים מעורבים מאוד במחאה, ומתארים מגוון מצבים בהם החשיפה האישית אודות עמדתם קורית מתוך הנסיבות (נפגשים בהפגנה למשל), מבחירתם ללא מילים (למשל לשים דגל ישראל בכניסה לקליניקה) או כי נשאלו על כך והתייחסו לנושא. הן הפניית משאבים לנושאים הקשורים במחאה והן מעורבות העמדה הפוליטית/ערכית בשיח עם מטופלים על המצב מזמנת מגוון מצבים חדשים, וסוגיות אתיות שונות שיש לתת עליהן את הדעת.

השאלות האם לחשוף בפני המטופל את עמדתי האישית? האם, איך ומתי לשתף בעמדות? האם לעודד שיח על המצב או בחדר הטיפולים או לשמור על ניטרליות? מה לעשות כאשר המטופל שואל ישירות לדעת המטפל? וכיצד לנתב בין כל אלו בצורה מיטיבית כאשר המטופל בעל עמדות מנוגדות? כל אלו הן שאלות שיוצרות מתח אתי שאין לו פתרון חד-משמעי. שאלות אלו והקונטקסט המורכב בהן הן מתקיימות דורשות מאיתנו כאנשי מקצוע לתת את הדעת על ההשלכות האפשרויות שלהן ולתת להן מקום בהדרכה ובהתייעצויות קולגיאליות בנושאים האתיים הכרוכים בדבר. מעבר לכך אנו ממליצים שמטפלים שחשים מצוקה או חרדה ימצאו גורמי תמיכה במרחבים שונים כדי לעבד קשיים אלו.

ניסינו בטקסט זה להביא כמה שיותר בפשטות את החוויה המורכבת והמרובדת של להיות איש או אשת טיפול בימים אלה, ומקווים שהמילים האלו יהדהדו לכם משהו מחוויתכם, יסייעו לתת מקום למגוון החוויות ללא קשר לעמדות השונות, ויצקו מצע לשיח ביננו אנשי המקצוע.

תודה רבה לכל המשיבים על תרומתכם לטקסט זה. גם אלו מכם שלא ציטטנו ישירות סייעו בגיבוש מסמך זה.

אנו רואים ערך רב בהנגשת הידע שלנו למטופלים ולמטפלים ומזמינים אתכם להצטרף לקהילה הצומחת של בית קוגנטיקה
באיזה סוג מידע תרצו להתעדכן?
תוכן העניינים
הרשמה לניוזלטר מטופלים
מלאו את הטופס ותקבלו מאיתנו עדכונים באופן שוטף
הרשמה לניוזלטר מטפלים
מלאו את הטופס ותקבלו מאיתנו עדכונים באופן שוטף