הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD- post traumatic stress disorder) היא הפרעה פסיכיאטרית שעלולה להתפתח בעקבות ארוע מאיים שנחווה כטראומטי. הארוע הטראומטי נתפס כמסוכן, לרוב מדובר אף בסכנת חיים. ארוע טראומטי יכול להיות מעורבות בתאונת דרכים, נוכחות בזירת פיגוע, לחימה בקרב, פגיעה מינית ועוד. בעקבות הארוע, האדם עלול לפתח מספר סימפטומים שמשפיעים לרעה על חיי היום יום של האדם. סימפטום מרכזי הוא חוויה מחדש של הארוע דרך תסמינים חודרניים- זכרונות חוזרים ולא רצוניים, סיוטי לילה, פלאשבקים, מצוקה נפשית ועוררות פיזית גבוהה בתגובה לגירויים שמזכירים את הארוע הטראומטי.
התסמינים האופיניים בעקבות אירוע טראומתי
פעמים רבות האדם יראה תסמינים של הימנעות מאומצת מגירויים או ממחשבות הקשורות לטראומה, תסמינים של עוררות יתר ותגובתיות שיבואו לידי ביטוי בהתנהגות תוקפנית, רגזנית, התנהגויות של הרס עצמי, דריכות יתר, קשיי ריכוז ושינה או תגובת בהלה מופרזת. סימפטום נוסף מתייחס לשינויים שליליים בקוגניציה וברגשות, דבר שיבוא לידי ביטוי באמונות ובציפיות שליליות כלפי העולם וכלפי העצמי, האשמה עצמית או האשמה של אחרים באחריות לארוע, רגשות שליליים הקשורים בטראומה כמו פחד, כעס, אשמה ובושה, ירידה ניכרת בעניין ובהשתתפות בפעילויות חשובות, תחושת ניתוק וזרות מאנשים אחרים וקהות רגשית (לקריאה נוספת על תסמונת פוסט טראומתית – PTSD- לחצו כאן).
הפרעת דחק פוסט טראומטית גורמת למצוקה ניכרת ומשפיעה על תפקודו של האדם בתחומים רבים- משפחה, תעסוקה, בריאות, חיי חברה ועוד. לאור זאת, בשנים האחרונות נערכים מחקרים רבים בתחום ומפותחות עוד ועוד שיטות טיפול יעילות המשתמשות במגוון טכניקות (לדוגמה- טיפול בעיבוד קוגניטיבי).
במחקר שנערך לאחרונה התגלו ממצאים מעניינים הקשורים לאחד הסימפטומים הקשים ביותר של ההפרעה- זכרונות חודרניים עקב אירוע טראומטי. במחקר נמצא כי באמצעות התערבות קלה המשלבת את משחק המחשב הקלאסי "טטריס" ניתן למנוע את אותן זכרונות חודרניים. במחקר, נפגעי תאונות דרכים שהגיעו לחדר המיון בבית החולים מיד לאחר הטראומה נשאלו על התאונה שעברו והתבקשו להיזכר ולשחזר את הרגע הקשה ביותר בה. תוך כדי כך, הם התבקשו לשחק במשחק המחשב למשך זמן של בין 10-20 דקות. לאחר שבוע, נמצא כי מספר הזכרונות החודרניים של הארוע הטראומטי שחוותה קבוצת המחקר היה קטן באופן משמעותי ממספר זה בקבוצת הביקורת, שכללה אנשים שהגיעו לחדר המיון אחרי תאונה, אך לא התבקשו לשחק במשחק. כמו כן, אותם נפגעי תאונות דרכים דיווחו על הרבה פחות מצוקה בעקבות זכרונות חודרניים אלו.
כיצד ניתן להסביר את הממצאים?
ישנן תיאוריות בתחום מדעי המוח שגורסות כי ישנו חלון של מספר שעות לאחר טראומה שבמהלכן זיכרון הטראומה הוא חשוף וניתן לשיבוש, כך שהדבר מאפשר התערבות בתהליך של גיבוש זכרון. בעת משחק טטריס המוח האנושי משתמש ביכולות הקשורות בראייה ובתפיסת מרחב (יכולות ויזו-מרחביות) גבוהות ונראה כי הן מפריעות לגיבוש האלמנטיים החושיים של יצירת זכרון הטראומה. דרישות אלו למעשה מתחרות על המשאבים הקוגנטיביים של האדם ובכך מפחיתות בהמשך את קיומם של הזכרונות החזותיים הפולשניים של הטראומה. ממצאי המחקר מלמדים אותנו רבות ומציעים התערבות פשוטה ויעילה במקרים של חשיפה לארועים טראומטים.
גם אם ניקח בחשבון שהמחקר המתואר הוא ראשוני וחדיש, כך שמחקרים עתידיים יצטרכו כמובן להמשיך ולבחון את הנושא, המחקר מציג דרך יצירתית אחת מתוך מגוון כלים אפשריים (ומשחקיים!) הנמצאים בשימוש במסגרת הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי. כיום, הטיפול בפוסט טראומה מפותח למדי ומבוסס ראיות מחקריות רבות. ישנן דרכים שונות להתערבות בתהליך הפוסט טראומטי ולטיפול יעיל בו בהתאם, לכן אם אתם או מישהו שאתם אוהבים סובל מפוסט טראומה מומלץ לפנות לטיפול מתאים ומבוסס ראיות מחקריות.
למאמר המלא על המחקר:
Iyadurai, L., Blackwell, S. E., Meiser-Stedman, R., Watson, P. C., Bonsall, M. B., Geddes, J. R., … & Holmes, E. A. (2017). Preventing intrusive memories after trauma via a brief intervention involving Tetris computer game play in the emergency department: a proof-of-concept randomized controlled trial. Molecular Psychiatry.